myTaste.se silverstenk - Silverstenks Kardemummabullar

Silverstenks Kardemummabullar



 


Doften av nybakat sitter verkligen i väggarna nu! Jisses så gott det luktar med nybakade kardemummabullar!
Det blev 40 stycken små godingar för 5smartpoints styck. Det tycker jag är helt okej! :) Och ja - jag har provsmakat. Hallelujah, är allt jag har att säga om de ;)

I vv-appen ligger en bulle (kanel eller kardemumma) 45g på 6 smartpoints. Dessa väger ungefär 56g och ligger som sagt på 5sp. Ser ni vart jag vill komma? Dessa är guldklimpar ;)
Och inte sitter jag här och läskar er och gottar mig i mina recept alldeles själv. Givetvis får ni receptet här på en gång! :)






Silverstenks kardemummabullar, 40 st á 5 smartpoints /styck

Ingridienser deg
~50 g jäst
~ 5 dl lättmjölk
~ 1,5 dl flytande margarin max 80%
~ 0,5 dl ströcker
~ 2 tsk kardemumma
~ 0,5 tsk salt
~ 13 + 1 dl vetemjöl

Ingridienser fyllning
~ 150g rumstempererat margarin max 80%
~ 2 msk kardemumma
~ 1 dl ströcker


Övrigt
~ 4-5 äggvitor
~ 6 msk pärlsocker


Degen
~ smält det flytande margarinet och tillsätt mjölken. värm till 37 grader.
~ Smula jästen i en bunke och lös upp med mjölkblandningen.
~ tillsätt socker, salt och kardemumma.
~ Mät upp 14 dl vetemjöl i en tillbringare/bunke och tillsätt den lite i taget under omrörning.
~ Spara den sista dl till utbakningen.
~ Låt jäsa 30 minuter under bakduk till dubbel storlek.

Fyllningen
~ Låt margarinet till fyllningen stå rumstempererat, då blir det enklare att blanda samman med socker och kardemumma. Blanda väl till en smidig smet/massa.

Utbakning
~ Dela degen i 4 lika delar. Vill man vara exakt kan man väga dem, det gjorde jag.
~ Kavla varje del i en rektangel.
~ Bred på 1/4 av fyllningen (här kan man också väga den och dela på 4 för att enkelt räkna ut rätt mängd på  varje del) på halva sidan av rektangeln och vik den sedan dubbel.
~ Skär 10 lika delar av rektangeln och tvinna till snäckor.
~ Låt jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk på plåt.
~ Pensla bullarna med äggvita och strö på pärlsocker innan gräddning.
~ grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 5-10 minuter. Se över bullarna efter 5 minuter så de inte får stå inne för länge.

Låt svalna på galler under bakduk.


 


 
Jag hoppas att ni också ska tycka om bullarna, vill man kan man aboslut byta ut kardemumman mot kanel! :) Vill du däremot ha vaniljsocker i tillkommer smartpoints för de. :)


Kram, Silverstenk




 
 
 
Mat, Recept, Viktresa | |
Upp