myTaste.se silverstenk - Silverstenks Kantarell Pizza

Silverstenks Kantarell Pizza

 
 
Ikväll blev det pizza i vårt lilla torp! Jag har storstädat hela dagen och kände att jag var värd en riktigt god lördagsmiddag :) Så, jag bakade egen pizza! Finns det något godare, egentligen?! Köpt pizza är grym, men endast vid ett tillfälle: När man tror man ska krivera av hunger och man eventuellt är lite bakis. Annars föredrar jag hembakad! :)

Jag gjorde tacopizza till mannen, egentligen bara köttfärs, lök och tacokrydda i grunden och toppade med annanas och ost. Till mig ajälv gjorde jag kantarellpizza med gul lök och ost. Mumsigt värre!
 
 
 


Det blev en plåt för 17 smartpoints. Det kallar jag GRYMT! om man jämför med den man köper på pizzeria, för 54 smartpoints... Ett smart val, om jag får säga det själv ;)

Rätt och slätt är det en pizza som ger tunn och krispig botten ( vill man ha den mjukare och lite tjockare kavlar man förstås inte ut den lika tunnt bara helt enkelt ) med egen tomatsås, gul lök och sommarens gula kantareller. Toppat med ost! :)
 
 




Och såklart får ni receptet på godingen också! :) En sats ger 3 pizzor och är 13 smartpoints per botten. Vill man ha annat på än jag ger er i receptet kan man enkelt utgå från 13 i grund och sedan lägga på vad man önskar :)


Pizzadeg, 3 pizzor
~ 50g jäst
~ 2,5 dl fingervarmt vatten
~ 0,5 msk olivolja
~ 0,5 tsk salt
~ 5 + 1 dl rågsikt

Gör såhär
~ Smula jästen i en bunke och lös upp i vattnet.
~ tillsätt oljan och salt och rör om.
~ Tillsätt 5 dl mjöl, lite i taget. Ta sedan upp degen på bakbord och knåda väl.
~ Låt jäsa under bakduk 45 minuter, och baka sedan ut pizzorna med den sista dl mjöl

Pizza sås
~ 1/2 tub tomatpure
~ 1 vitlöksklyta
~ Salt
~ Peppar
~ Oregano och Basilika , valfri mängd
~ en skvätt vatten

Gör såhär
~ Pressa löken i en skål och blanda samman med tomatpure, vatten och kryddor.

Kantarell pizza
~ 1 botten från oavnstående recept
~ Tomatsås från ovanstående recept
~ 2 dl kantareller
~ 1 gul lök
~ 70g arla mager riven ost 12%

Gör såhär
~ Baka ut pizzan tunnt, och pensla på tomatsås.
~ Toppa med kantareller, lök och ost.
~ Grädda i mitten av ugnen i 200-225 grader i 10-12 minuter.

Detta var verkligen supergott, och jag har inte ätit någonting under dagen, och blev proppmätt på 6 bitar. ( 2/3, 11 smartpoints) . Jag hoppas ni ska bli lika nöjda som jag :)

Kram, Silverstenk





 
Mat, Recept, Vegetariskt, Viktresa | |
Upp