myTaste.se silverstenk - Nybakat och tankar kring mat

Nybakat och tankar kring mat


Nu var det färdigbakat för idag! Det blev 40 stycken frallor medmild och ljuv smak av vitlök,för 4 smartpoints styck. Jag har provsmakat en halva, och de blev minst sagt lyckat! ;)
Finns intresse av recept på dessa så hojta så lägger jag upp de! Jag tänkte att jag provar något nytt nu, att jag lägger upp lite recept av varje, men eftersom ni är så många som följer mig och läser här inne nu så får ni hojta om det är något speciellt ni vill ha/läsa mer om! :)





Det är så tacksamt att tycka om att laga egen mat och att baka eget bröd. Att få prova sig fram och skapa mina egna recept, det är verkligen roligt! Men jag tror att om jag inte hade haft det intresset så hade jag nog inte alls tyckt att det var lika roligt. Speciellt inte det här med att gå ner i vikt.

Jag har mina perioder då jag tycker så ändå - att jag inte får äta någonting och jag är bara hungrig hela tiden. Men det beror oftast på två saker. Antingen ska jag ha mens, då äter jag som en häst, eller så har jag gjort sämre val. Ätit för mycket/ fel sorts saker till frukost och lunch, då återstår kanske inte så mycket till middagen.
Men för det mesta tycker jag att jag får njuta till fullo jämt utan något dåligt samvete eller ånger!

När jag lagar egen mat och sällan använder halvfabrikat så blir maten nyttigare och man har koll på allt som finns i det man äter. Inget onödigt socker eller tillsatsämnen. Detsamma gäller också bröd - En sådan fralla jag har bakat idag motsvarar ungefär detsamma i smartpoints som en skiva Pågen´s PågenLimpan. Men för samma mättnadskänsla behöver jag äta fler än en limpsmörgås från Pågen.

Såklart "fuskar" jag med, i min vardagsmatlagning. När det kommer till vegetariska alternativ har jag aldrig gjort egna qournbullar tillexempel. Jag har alltid ätit färdiga sådana. Eller schnitzel - färdig att värma på mer eller mindre. Så ja, helt klart är jag INTE en fullkomlig husmor ;)

Men med kärleken för matlagning kommer för mig också viljan att se resultat i spegeln och på vågen. Kanske resultat när de kommer till favvojeansen man inte kan knäppa också. nyttig och näringsrik mat ger mig minus på vågen. Att förändra sådana saker ger mig också lusten att motionera. Och när jag ser att livsstilen ger resultat så vill jag fortsätta göra rätt. Det går runt, som i en cirkel. Det ena ger upphov till det andra, och så går det runt och runt. Jag avgudar känslan av kärlek till sig själv och livet, känslan av att lyckas är fantastisk.
Det funkar lite som en drog, skulle jag tro.

Kram, Silverstenk




 
Mat, Vardag, Viktresa | |
#1 - - Anonym:

Jag vill gärna ha receptet, vem gillar inte frallor o med vitlök e det ännu mer plus. 😀

Svar: Vad roligt! Då ska jag ordna de :)Kram, Silverstenk
Silverstänk

Upp