myTaste.se silverstenk - Hembakat: Pitabröd

Hembakat: Pitabröd

 
 




Jag älskar hembakat! Finns det någonting godare? Jag tror nästan inte det! Att baka själv ger så himla mycket fördelar: Det är mysigt att påta med, det är nyttigt, det är ingenting mer i det hembakta än det som du haft i degen så du slipper oönskade tillsatsämnen och konserveringsmedel. Och vem vill inte servera sin familj det allra bästa? :)

Jag finner stor lycka i att laga mat och baka, därför kommer det så naturligt för mig. Jag är också uppväxt på hemlagat och hembakat. Halvfabrikat eller hämtmat var sällan skådat hemma hos oss. Det är också någonting jag själv vill anamma som vuxen, innan jag får mina egna barn som formas av oss som föräldrar :)

Dessa schyssta pitabröd är verkligen så himla goda. Hemligheten med pitabröd, för att få dem så luftiga och stora, är tålamod och lätta händer :)

 
Här ovanför ser ni exempel på hur man kan göra hemgjorda pitabröd superduper-goda.:) Nötfärsbiff med dijon, sallad, gurka, tomat och toppat med ajvar. Mumsigt värre! Ett måste för mig är ett par fefferoni bredvid. Vad vore väl "snabbmat" (baker i sig tar ca 2 timmar haha ) utan dom ?:)

Såklart ska ni också få receptet på dessa godingar. Det är inte mitt egna recept utan ur en gammal rutig kokbok :) Men varje bröd är 5 smartpoints för den som räknar :)

Pitabröd, 8 st á 5sp/styck

Ingridienser:
~ 25g jäst
~ 3 dl vatten
~ 1tsk salt
~ 5dl vetemjöl
~ 2dl rågsikt

Gör så här:
~ smula jästen i en bunke och lös upp med 3 dl vatten, fngervarmt. (37 grader)
~ tillsätt salt och rågsikt och snabbt ihop, antingen för hand eller med bakmaskin.
~ Tillsätt till sist ungefär 4 dl av vetemjölet, spara resten till utbakningen.
~ Ta upp degen på mjölad yta (bakbord eller köksbänk) och dela degen i 8 lika delar.
~ Trilla delarna till bullar och låt dessa jäsa under bakduk ca 20 minuter.

~Kavla ut de jästa bullarna, UTAN att knåda dom, till kakor ca 15 cm i diameter. Låt dessa jäsa ungefär 30 minuter till på bakbordet/bänken.
~Lägg kakorna två och två på bakplåtspappersklädd plåt med avigsidan upp och grädda i ca 6-8 minuter.
~Låt dom sedan svalna under bakduk på galler.

Hoppas det ska smaka! :)

Kram, Silverstenk



 
Mat, Recept, Vardag, Viktresa, bakat, bröd | |
Upp