myTaste.se silverstenk - Silverstenks broccoli och skinkpaj

Silverstenks broccoli och skinkpaj

 
 
Jag har preppat med mat i frysen som ska vara enkel och snabb. Det är så lätt att slänga med en panpizza när man handlar, och vips så har man gjort ett dåligt val. Eller tänka att "idag köper jag färdiga köttbullar och kokar pasta till det!". Detta är två saker jag gör emellanåt ;) 
 
Så jag har gjort egna köttbullar som ligger i frysen, och igår gjorde jag en broccoli och skinkpaj! Den blev jättegod, och ni bad på Instagram  (@silverstenk) om receptet så givetvis får ni det! :) för er som räknar så ligger pajen på 6 bitar och 7sp per bit. 
 
 
 
 
Silverstenks Broccoli och skinkpaj 
 
Ingridienser pajdeg 
~2 msk flytande margarin 80%
~125g lindhals kvarg 0.2% 
~1,5 dl vetemjöl 
~1dl grahamsmjöl 
 
Ingridienser fyllning 
~250g broccoli 
~180g (1pkt) pärsons strimlade skinka
~1 gul lök 
~2ägg + 2äggvitor 
~4dl laktosfri lättmjölk 
~50g arla hushållsost 17%
~salt och vitpeppar 
 
Gör såhär 
~ börja med pajskalet. Blanda ihop alla Ingridienser och tryck ut degen i en pajform och nagga botten. Låt stå kylt i 30 minuter. 
~ förgrädda skalet i mitten av ugnen i 150 grader i ca8 minuter. Låt svalna.
~blanda mjölk, ägg och äggvita till äggstanningen. Salta och peppra. 
~blanda broccoli, skinka, lök och ost i skalet och slå över äggstanningen. 
~grädda i 200 grader tills äggstanningen stannat. ( för mig ca 40 minuter).
 
Serveras med en fräsch sallad och kanske någon trevlig sås! :) hoppas det smakar lika bra för er som för mig! 
 
Kram, Silverstenk 
 
Recept, Vardag, Viktresa, bakat, hemlagat | |
Upp