myTaste.se silverstenk - Silverstenks Smala Lasange

Silverstenks Smala Lasange



 


Igår var jag så vansinnigt sugen på lasange! Så jag beslutade mig för att göra en! Och en form ca 25x15 cm blev 6 st stora lasangebitar för 6sp styck! :) Det kallar jag lyxigt :)

Så, receptet på denna goding får ni här!


Ingridienser Vegofärssås

~100g anamma vegofärs
~3 medelstora morötter
~2 gula lökar
~2 st vitlöksklyftor
~1 burk krossade tomater
~2 dl vatten
~1 tub tomatpùre
~Basilika
~Salt
~Peppar
~Paprikapulver
~spiskummin
~1 grönsaksbuljongtärning

Ingridienser beccamelsås

~4 dl mellanmjölk
~vitpeppar
~salt
~3 msk maizena ljus redning

Övrigt
~11,5 lasangeplattor (jag behövde dela på mina för att täcka formen varje varv, därav halva )
~1 tsk margarin till smörjning av form
~14 g finriven parmesanost

Gör såhär:

~ Börja med vegofärssåsen. Finriv morötterna, finhacka löken och koka mjuka tillsammans med de krossade tomaterna. 
~ Tillsätt färsen, kryddor och tomatpuren. Pressa i vitlöken.
~ Låt koka på låg värme tills du ska varva i formen.

~ Koka upp mjölken under omrörning och red med maizena. Smaka av med vitpeppar och salt.

~ Smörj formen och varva alltsammans, börja och sluta med lasangeplattorna. Toppa med beccamelsås och riven ost. 

~Grädda i mitten av ugnen i 200grader i ca 35-40 minuter. Stick lasangen med provsticka och reglera eventuellt tiden efter er ugn.

Låt stå och "stadga" sig i 15 minuter innan servering. 

Hoppas det smakar! :) 

Kram, Silverstenk


Mat, Recept, Vegetariskt, Viktresa | |
Upp