myTaste.se silverstenk - Silverstenks Vitlöksfrallor

Silverstenks Vitlöksfrallor


Jag har fått förfrågan om recept på både mina vitlöksfrallor och Milanese soppa! Kul! :) Så därför ska jag såklart dela med mig av dem också. Jag skulle gjort det igår men tiden räckte inte riktigt till.
Först ut är vitlöksfrallorna, soppan kommer i ett separat inlägg! :)



Silverstenks Vitlöksfrallor, 40 st ( 4smartpoints/styck)

Ingridienser
~50g jäst
~ 1 liter fingervarmt vatten
~ 8 vitlöksklyftor eller 1 hel solovitlök
~ 1 tsk salt
~ 23+ 1/2-1 dl rågsiktsmjöl

Gör såhär
~ Smula jästen i en bunke och lös upp med 1 liter fingervarmt vatten.
~ Pressa i vitlöken och tillsätt salt. Blanda väl så att vitlöken är så "spridd" som möjligt och inte i ett par klumpar.
~ Mät upp 23 dl mjölet i en bunke och tillsätt sedan lite i taget.
~ Arbeta degen smidig så att den till det mesta släpper bunken.
~ Låt degen jäsa under bakduk i 50 minuter.

~ Dela degen i 4 lika delar och sedan varje del i ytterligare 10 lika delar (totalt 40)
~ Baka ut frallor med återstående mjöl och låt jäsa på bakplåtsklädd plåt under bakduk i ytterligare 50 minuter.
~ Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 10-15 minuter, alla ugnar fungerar olika så man kan få reglera tid på egen hand.

Låt svalna på galler under bakduk.

Hoppas det ska smaka! :)

Kram, Silverstenk
 
 
Mat, Recept, Viktresa | |
Upp