myTaste.se silverstenk - Kvällens middag

Kvällens middag



Jag fullkomligt ÄLSKAR mat. Jag älskar att laga mat, handla mat, planera mat, skriva recept, prova recept, misslyckas, göra om och göra rätt och jag älskar att lyckas sådär så man känner sig alldeles salig när man provsmakar haha :)

Jag har alltid tyckt om att laga mat, men nu har jag kontroll på matlagningen. Jag behöver inte massa grädde eller fett för att det ska smaka. Jag äter smalare i veckorna och kan sväva ut på helgerna. För visst smakar mat jädra gött med grädde och fett, men man får välja sina tillfällen :)

Idag rockade jag loss i köket till bra musik i lurarna och rev i frysen efter något att fixa iordning till middag.
Hittade en fryst bit med tjälknöl på rådjur, och oj vad glad jag blev :)





Med tjälknölen på tining rostade jag potatis i ugnen och toppade med sommarens persilija. Att odla sin egen mat och torka/frysa/lagra är verkligen guld värt, såhär en kall januarisöndag :)
Till detta började jag göra en rödvinssås men fy attan så den blev! Haha, smakade förskräckligt illa! Jag tror på att inte göra rödvinssås på matlagningsvin, utan att göra den op ett riktigt gott vin. Det gjorde jag icke denna gång, och jag hade i alldeles förskräckligt generöst med fond = inte gott alls.






Istället slängde jag ihop en snabb brunsås med smak av portvin och vilt, och det blev bra mycket bättre! haha. Den är smal och gjord på lättmjölk i grunden men med kryddningen blev den kanon.
Det smakade riktigt lyxigt, en söndagskväll som denna. :) Och det för endast 7smartpoints för den som räknar!

Kram, Silverstenk
 
 
Mat, Vardag, Viktresa | |
Upp