myTaste.se silverstenk - Recept: Ananaspaj

Recept: Ananaspaj







Här kommer receptet på ananaspajen som jag lovade er! :) Det är en lyxig paj och inget man äter mitt i veckan. Men vid speciella tillfällen tycker jag att man gott och väl kan lägga 9 (eller 11 om man vill ha en större bit) smartpoints på en sådan här goding :)

Ananaspaj, 12 bitar á 9smartpoints ( Eller 10 bitar á 11 smartpoints)

Pajdeg
~ 150g margarin
~ 3 dl vetemjöl
~ 1 dl socker
~ 2 tsk bakpulver

Gör så här
~ Smält margarinet i en kastrull och låt svalna
~ Blanda samman mjöl, socker och bakpulver . Blanda ihop med margarinet och tryck ut i en pajform.

Fyllning
~ 12 ananasringar
~ 2 dl fraich 5%
~ 0,5 dl socker
~ 1 tsk vaniljsocker
~ 2 ägg

Gör såhär
~Hacka ananasen i mindre bitar och låt rinna av ordentligt i en finmaskig sil, krama gärna ur den lite lätt så all överflödig vätska försvinner.
~Blanda samman fraich, ägg, socker och vaniljsocker. Vänd i ananasen i blandningen och blanda väl.

~ Häll fyllningen i formen med pajskalet och grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter, 175 grader.
Pajen är färdig när fyllningen stannat ända in i mitten.

Jag hoppas det ska smaka lika härligt hemma hos er som hos mig! :)
Kram, Silverstenk





Mat, Recept | |
Upp