myTaste.se silverstenk - Silverstenks Shepard´s Pie

Silverstenks Shepard´s Pie

 
 


Igår lagade jag Shepard´s Pie för första gången. Och vilken succé det blev! Så himla enkelt egentligen, och så himla gott! Jag gjorde min egna version på denna, inspirerad av andra förstås :)
Men utan grädde och med långkokad köttfärs kommer man långt!

Shepard´s Pie är en krämig köttfärssås (min är iallafall, ibland vill man bara ha krämig färs också) med ett lock av hemgjort potatismos med mycket smak. Detta gratineras i ugnen tills moset fått fin färg.
Det är verkligen en höjdarrätt, vill jag lova! :)

Mitt recept ger 6 portioner och varje portion är 9 smartpoints för er som räknar.

Ingridienser köttfärssås
~ 500g nötfärs 10%
~ 1 gul lök
~ 1 vitlöksklyfta
~ 100g tomater (gärna hälften söt cocktailtomat och hälften vanlig tomat)
~ 5dl passerade tomater
~ 1/2 tub osötad tomatpuré
~ 1/2 dl het chilisås (Felix)
~ salt
~ Peppar
~ paprikapulver
~ timjan
~ 1 tsk solrosolja

Gör såhär
~ finhacka löken och skär tomaterna i mindre bitar.
~ Bryn först färsen och blanda sedan i lök, tomat och pressad vitlök.
~ låt bryna tills lök och tomat mjuknat. Blanda sedan i salt, peppar, paprikapulver, timjan och tomatpuré. Du får krydda efter egen smak. (Var hellre för snål innan och öka på sen).
~Tillsätt passerade tomater och chilisås. Låt puttra på låg värme i någon/några timmar.

Ju längre det får koka ihop, desto tjockare och krämigare blir såsen. Länge=gott.

Ingridienser Potatismos
~ 800g potatis
~ 1,5 dl laktosfri lättmjölk
~ 2 tsk Arla smör
~ 1 msk persilija (färsk eller fryst)
~ 35g Arla mager riven ost 12%
~ salt och peppar

Gör såhär
~ skala potatisen och skär i mindre bitar och koka mjuk i saltat vatten.
~ Värm mjölk och smör.
~ Mosa potatisen och blanda med mjölkblandningen, krydda med salt, peppar och persilja.
~ Vänd till sist ner osten.

Smörj en ugnsfast form med 1 tsk solrosolja. Lägg köttfärsen i botten och bred mostet ovanpå som ett lock. Grädda i mitten av ugnen i 200grader i ca 12 minuter eller tills moset fått fin färg.
Servera med en grönsallad.

Hoppas det ska smaka lika bra för er som hemma hos mig! :)

Kram, Silverstenk



 
Mat, Recept, Viktresa, kött | |
Upp