myTaste.se silverstenk - Silverstenks heta böngryta

Silverstenks heta böngryta



Varför inte börja nystarten med att dela med mig av receptet jag igår knåpade ihop på vegetarisk böngryta?! En gryta med lite hetta, serverad till en god bit bröd! :) Detta var faktiskt bland de bästa vegetariska jag ätit. Riktigt nöjd! Receptet är för 3 stora portioner à 4pp, eller 4 lite mindre à 3pp.







Böngryta, 3-4 portioner

Ingridienser
~ 1 burk vita bönor (ej i tomatsås)
~ 1 burk röda kidney bönor
~ 1 burk krossade tomater
~ 2 medelstora morötter
~ 2 stora valdria paprikor ( jag hade halvor i kylen, därav röd,grön och gul)
~ 1 gullök
~ 1 vitlöksklyfta
~ 2 tsk olivolja
~ 2 msk tomatpure
~ 2-3 dl vatten

Mängd efter smak;
~ Salt
~ Peppar
~spiskummin
~ sambal oelek
~ paprika pulver

Gör såhär
~ fräs vitlök och lök i olivolja, tillsätt sedan paprikan.
~ Råriv morötterna och låt mjukna ihop med paprika, lök, vitlök.
~ tillsätt krossade tomater och kryddor. Låt puttra ihop.
~ skölj bönorna men låt vänta innan tillsättning i gryta. ( kokar lätt sönder då dem är förkokta)
~ tillsätt vatten och tomatpure, och låt koka ihop ordentligt. smaka av med kryddor, sambal oelek ger hettan, krydda efter egen smak.
~ Tillsätt tillsist bönorna och låt dem bli varma. Servera rykande het med ett gott bröd!


Hoppas ni gillar de, de gjorde sannerligen jag! :)

Kram, Silverstenk
 
Mat, Vardag, Viktresa | |
Upp